Voordat een groep kinderen naar de Lernwerkstatt komt, heeft een van de medewerkers al een voorbereidend gesprek met een PM'er gevoerd. Het idee hierachter is dat de PM'er het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de kinderen zelf het beste kent en hier willen ze zo nauw mogelijk op aansluiten. Inhoud en doelstellingen worden besproken en het benodigde materiaal wordt klaar gelegd. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, de toe te passen technieken en het thema komt de groep acht keer in de werkplaats samen. De projecten worden vanaf het begin vastgelegd (foto's, werkjes, verslagen) en na afloop krijgen de kinderen deze documentatie mee. Soms wordt zelfs een voorstelling of tentoonstelling voorbereid zodat ook de ouders kunnen zien waar de kinderen mee bezig geweest zijn.
Een interessant project waarmee gewerkt wordt is het Haus der kleinen Forscher dat betrekking heeft op natuurwetenschap en techniek. De kinderen maken hier op speelse wijze kennis mee. Belangrijke doelen zijn plezier, nieuwsgierigheid en verwondering opwekken. Vorming wordt gezien als een sociaal proces. De nadruk ligt op samenwerken en samen leren (vanuit verschillende perspectieven denken, problemen oplossen, uitbreiding van de begripshorizon en ideeën uitwisselen). Er is heel veel ruimte voor experimenteren, verkennen en zelf doen en daarbij oefenen ze vanzelf basiscompetenties als cognitie, taal, sociale vaardigheden en fijne motoriek.
Wij kregen tot ons groot vermaak ook een kleine workshop in het uitvoeren van simpele experimentjes met kinderen. We moesten een klein bekertje vullen met water en dan raden hoeveel druppels er nog bij konden. Vervolgens gingen we (op het puntje van onze stoel) het bekertje met een pipet verder vullen en wat schetste onze verbazing? Er ging veel meer in dan we dachten! Ik schatte 20 druppels en er pasten er nog 94 in zonder overstroming te veroorzaken. We waren meteen bevangen door nieuwsgierigheid en spanning en hebben ook veel plezier gehad. En het mooie is: iedere PM'er kan dit! Het is eenvoudig en bovendien nagenoeg
kosteloos. Het experiment ging verder: wat gebeurt er als je nu voorzichtig een paperclip op het wateroppervlak legt? Een punaise? Confetti? Na nog een aantal simpele proefjes en het bekijken van een aantal lopende projecten gingen we weg met weer een ontzettend leuke ervaring.
Ik was zeer onder de indruk van deze 'inspiratieplaats' en zou zoiets graag terug zien in Nederland. Ons creatieve brein moet af en toe toch ook even worden afgestoft en opgeschud.
Wij kregen tot ons groot vermaak ook een kleine workshop in het uitvoeren van simpele experimentjes met kinderen. We moesten een klein bekertje vullen met water en dan raden hoeveel druppels er nog bij konden. Vervolgens gingen we (op het puntje van onze stoel) het bekertje met een pipet verder vullen en wat schetste onze verbazing? Er ging veel meer in dan we dachten! Ik schatte 20 druppels en er pasten er nog 94 in zonder overstroming te veroorzaken. We waren meteen bevangen door nieuwsgierigheid en spanning en hebben ook veel plezier gehad. En het mooie is: iedere PM'er kan dit! Het is eenvoudig en bovendien nagenoeg
kosteloos. Het experiment ging verder: wat gebeurt er als je nu voorzichtig een paperclip op het wateroppervlak legt? Een punaise? Confetti? Na nog een aantal simpele proefjes en het bekijken van een aantal lopende projecten gingen we weg met weer een ontzettend leuke ervaring.
Ik was zeer onder de indruk van deze 'inspiratieplaats' en zou zoiets graag terug zien in Nederland. Ons creatieve brein moet af en toe toch ook even worden afgestoft en opgeschud.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten